Home > Ramadan > Ramadan Q&A: Missade dagar och avsikten

Ramadan Q&A: Missade dagar och avsikten

Ramadan Q&A:
Download PDF

Fråga: Jag var inte medveten om att Ramadan-fastan som missades på grund av menstruation behövde tas igen innan nafil-fastan och jag började fasta nafil-fastan; så är det möjligt för mig att byta avsikten för de forna nafil dagarna som jag fastade eller att ändra avsikten av fastan under den dagen? Eftersom t.ex., idag började jag med avsikten att fasta nafil men kan jag nu ändra detta till avsikten att ta igen de andra som jag missat under Ramadan?


Lov och pris tillkommer Allah.

Först och främst:

Det är inte giltigt att ändra avsikten för den utförda frivilliga fastan för att på så sätt göra det till en fasta som tar igen dagarna av Ramadan som man inte har fastat, eftersom det är väsentligt att när man tar igen missad fasta, att forma avsikten natten innan eftersom att ta igen fastan faller under samma kategori som den ursprungliga fastan. Profeten z sade: “Den som inte avser att fasta innan gryningen, hans fasta räknas inte.” [Antecknat av at-Tirmidhi, 730; klassad som sahíh av al-Albaani i Sahíh at-Tirmidhi. At-Tirmidhi sade efter att ha nämnt hadíthen: “Det som menas, enligt de lärda, är att fastan inte räknas för den som inte format avsikten för att fasta innan gryningen dyker upp i Ramadan eller när när man tar igen fastan som man missat under Ramadan eller när man fastar då man uppfyller ett löfte. Om han inte format avsikten att fasta natten innan då räknas det inte. När det gäller frivillig fasta är det tillåtet för honom att forma avsikten efter att gryningen inträtt. Detta är åsikten av ash-Shaafa’i, Ahmad och Ishaaq. Slut citat.]

An-Nawawi p sade: “En fasta under Ramadan eller att ta igen fastan, eller en försonande fasta, eller en fasta som utförs som fidyat al-Hajj (kompensation för misstagen under Hajj) eller annan obligatorisk fasta, är inte giltig om avsikten formas under den dagen. Det finns ingen åsiktsskillnad i den här angelägenheten.” [Al-Majmoo’, 6/289]

Se: al-Mughni av ibn Qudaamah, 3/26

As-Suyooti p sade i al-Ashbaah wa’n-Nazaa’ir, sid. 37:

“Om en person avser att avbryta sin bön efter att ha fullbordat den, detta ogiltigförklarar inte bönen, enligt de lärdas konsensus. Samma tillämpas alla andra handlingar av dyrkan. Slut citat.”

Så fastan som utfördes med avsikten att utföra frivillig fasta kan inte räknas som en fasta som utfördes för att ta igen (missade obligatoriska dagar som skulle fastas).

Källa: Islam Q&A

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng