Home > Fataawa > Ramadan Q&A: Är det tillåtet att fasta dagarna innan Ramadan?

Ramadan Q&A: Är det tillåtet att fasta dagarna innan Ramadan?

ramadan
Download PDF

Fråga: Jag hörde att det inte är tillåtet för oss att fasta innan Ramadan. Är det sant?


Svar: All lov och pris tillkommer Allaah.

Det finns ahaadíth som återberättas från Profeten (må Allaahs frid och välsignelser vara över honom) som förbjuder fastan i andra hälften av Sha’baan förutom i två fall:

  1. De som har en vana för att fasta så som en man som vanligtvis fastar måndagar och torsdagar – han må fortsätta att göra så även i den andra hälften av Sha’baan.
  2. Om han ansluter fastan i den andra hälften av Sha’baan till den första hälften, dvs. om han började fasta i första hälften och fortsätter att fasta fram tills det att Ramadaan börjar; detta är tillåtet.

Dessa ahádíth inkluderar följande:

Al-Bukhaari (1914) och Muslim (1082) återberättade att Abu Hurayrah (må Allaah vara nöjd med honom) sade: ”Allaahs Sändebud (må Allaahs frid och välsignelser vara över honom) sade: ’Förekom inte Ramadaan genom att fasta en eller två dagar innan den börjar men om en man vanligtvis fastar, då låt honom fasta.’”

Abu Dawood (3237), at-Tirmidhi (738) och ibn Maajah (1651) återberättade från Abu Hurayrah (må Allaah vara nöjd med honom) att Allaahs Sändebud (må Allaahs frid och välsignelser vara över honom) sade: ”När hälften av Sha’baan är över, fasta inte.” Klassad som sahíh av al-Albaani i Saheeh at-Tirmidhi (590).

An-Nawawi sade:

”Profetens (må Allaahs frid och välsignelser vara över honom) ord: ’Förekom inte Ramadaan genom att fasta en eller två dagar innan den börjar men om en man vanligtvis fastar, då låt honom fasta’, indikerar tydligt att det inte är tillåtet att förekomma Ramadaan genom att fasta en eller två dagar innan den börjar för de som inte har en vana att fasta eller som inte fortsätter att fasta efter att ha börjat fasta innan (dvs. i den första hälften av Sha’baan). Om man inte fortsätter att fasta eller inte har en regelbunden vana att fasta, då är det haraam.”

At-Tirmidhi (686) och an-Nasaa’i (2188) återberättade att ’Ammaar ibn Yaasir (må Allaah vara nöjd med honom) sade: ”Den som fastar på dagen som det finns tvivel om har varit olydig gentemot Abu’l-Qásim (må Allaahs frid och välsignelser vara över honom).”

Al-Haafiz sade i Fath al-Baari:

”Det kan förstås från detta att det är haraam att fasta på dagen av tvivel eftersom Sahaabah inte skulle säga något sådant baserat på egna åsikter.”

Dagen av tvivel är den 30:e av Sha’baan om nymånen inte kan ses på grund av moln, etc. Det kallas för dagen av tvivel eftersom det kan vara den 30:e av Sha’baan eller så kan det vara första dagen av Ramadaan. Det är haraam att fasta denna dag förutom om det krockar med en dag som personen vanligtvis fastar på.

Shaykh ibn ’Uthaymeen sade i sin kommentar angående hadíthen ”Förekom inte Ramadaan genom att fasta en eller två dagar innan den börjar…”:

”De lärda (må Allaah vara nådig över dem) har skiljts åt angående detta förbud och ifall det innebär haraam eller makrooh. Den korrekta åsikten är att det innebär haraam, speciellt på dagen av tvivel.” (Sharh Riyaadh as-Saaliheen, 3/394)

Baserat på detta faller fastan I andra hälften av Sha’baan i två kategorier:

  1. Fastan från 16:e fram till den 28:e. Detta är makrooh förutom för de som har en vana att fasta regelbundet.
  2. Fastan på dagen av tvivel eller en-två dagar innan Ramadaan börjar. Detta är haraam förutom för den som har en regelbunden vana att fasta.

Och Allaah vet bäst.

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng