Home > Ramadan > Ramadan Q&A: avsiktligt missad fasta under Ramadan

Ramadan Q&A: avsiktligt missad fasta under Ramadan

ramadan
Download PDF

Fråga: Om en person avsiktligt inte fastade under Ramadaan och bröt fastan avsiktligt under månaden, måste han ta igen dagarna som han inte fastade?


Svar: All lov och pris tillkommer Allaah.

Fastan under Ramadaan är en utav Islams pelare och det är inte tillåtet för muslimen att försumma fastan i den förutom om man har en giltig ursäkt.

Den som försummar fastan under Ramadaan eller bryter fastan under den på grund av en giltig orsak så som sjukdom, resa eller menstruation; det som krävs i efterhand är att ta igen dagarna man inte fastat, enligt de lärdas konsensus, eftersom Allaah den Högste säger:

“Men den som är sjuk eller [stadd] på resa [skall fasta därefter] under motsvarande antal dagar.” [al-Baqarah; 2:185]

Vad gäller den som inte fastar under månaden Ramadaan avsiktligt på grund av tanklöshet, även om det bara är en dag av månaden, på så sätt att han inte avser att fasta överhuvudtaget eller om han bryter fastan efter att ha påbörjat den, utan ursäkt, då har han begått en stor synd och behöver ångra sig.

Majoriteten av de lärda är av åsikten att det är obligatoriskt att fasta igen de dagar som man inte har fastat. Faktumet är att några har till och med berättat att det fanns en konsensus bland de lärda kring denna punkt.

Ibn ‘Abd al-Barr sade:

“Ummah har samstämmigt kommit överens och alla de lärda har berättat angående den som inte fastar under Ramadaan avsiktligt, trots att han tror på att det är obligatoriskt, och han försummade fastan i den enbart på grund av lathet och arrogans, sedan ångrat sig för det – då behöver han ta igen (de dagar som han har missat).” (al-Istidhkaar, 1/77)

Ibn Qudaamah al-Maqdisi sade:

“Vi känner inte till någon åsiktsskillnad angående det eftersom fastan är ett bevisat ansvar och det kan inte uppfyllas förutom genom att göra det (fasta under Ramadaan), men om han inte gör det kommer det fortfarande att ligga över honom (dvs. plikten är kvar).” (al-Mughni, 4/365)

Fataawa al-Lajnah ad-Daa’imah (10/143) står det:

“Den som inte fastar på grund av att han förnekar att det är obligatoriskt är en icke-troende enligt de lärdas konsensus. Den som inte gör det för att han är lat och tanklös är inte icke-troende men han är i stor fara eftersom han har försummat en utav Islaams pelare för vilken det finns en konsensus bland de lärda att det är obligatoriskt och han förtjänar att straffas och disciplineras av auktoriteten på ett sätt som kommer att avskräcka honom och sådana som honom. Faktumet är att några utav de lärda är av åsikten att han anses vara en icke-troende.

Han behöver ta igen dagarna som han inte har fastat och han behöver även ångra sig till Allaah den Upphöjde.”

Shaykh al-Islaam ibn Taymiyah (må Allaah vara nådig över honom) sade:

“Den som avsiktligt inte fastade eller bad utan ursäkt kan inte ta igen det och det är inte giltigt för hans del.” (al-Ikhtiyaaraat al-Fiqhiyyah, sid. 460)

Shaykh ibn ‘Uthaymeen (må Allaah vara nådig över honom) sade:

“Men om han inte fastar alls, avsiktligt utan någon ursäkt, då är den mer korrekta åsikten att han inte behöver ta igen det eftersom det aldrig kommer gynna honom det minsta och det kommer inte accepteras av honom. Grundprincipen för varje handling av dyrkan som är sammanhängande med en specifik tid är att om den försenas utanför den specifika tiden utan någon anledning, då kommer det aldrig accepteras.” (Majmoo’ al-Fataawa, 19/89)

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng