Home > Artikel > Fiqh al-Waaqi’; vad det är och vad de lärda har sagt

Fiqh al-Waaqi’; vad det är och vad de lärda har sagt

///
Stängd för kommentarer
Download PDF

All lov och pris tillkommer Allah.fiqh-al-waaqi

Först och främst:

Frasen fiqh al-waaqi’ hänvisar till två saker:

  1. Förståelse för omständigheterna av personen som tillfrågade om fatwan, hans situation och situationen av hans land. Ingen fatwa angående angelägenheter av jihad bör utföras i något land innan muftin har fått hela bilden av situationen i det landet. Likaså bör han inte utföra en fatwa angående något som har med datorer och internet att göra innan han har kunskapen om dessa saker och vad som sker i/med dem.
  2. Att förstå vad som pågår i världen av aktuella händelser, politiska analyser, att ta reda på fiendernas planer genom att läsa deras böcker och nyhetstidningar och att följa deras plan för att erövra landet eller sprida korruption.

När det gäller användningen av den här frasen på det första sättet säger vi:

Det finns ingen tvekan om att utförandet av en fatwa kräver att muftin har förståelse av Koranen och Sunnah, och de lärdas samstämmighet, och han bör även förstå folkets verkliga situationer, tid och plats, annars kan det hända att hans fatwa inte möter folkets behov eller kan vara långt över deras förmåga att implementera det eftersom det är långt ifrån verkligheten av det som muftin inte är medveten om.

Ibn al-Qayyim (må Allah vara nådig över honom) sade:

Muftin eller domaren har inte förmågan att utföra en fatwa eller ett rättsutlåtande utan förståelse för två saker:

  1. Förståelse och ett gott grepp om verkligheten: han bör ha bra förståelse för det som händer, baserat på indicebevis och andra tecken så att han har full förståelse av det.
  2. Förståelse för det som krävs i ljuset av dessa omständigheter, vilket innebär att förstå Allahs dom som Han har utfört i Sin Bok eller genom läpparna av Hans Sändebud angående den här verkligheten, då bör han tillämpa det ena till det andra.

I’laam al-Muwaqqi’een, 1/87

De respekterade lärda tillämpade detta till många fataawa, som den utförda av Shaykh al-Islam ibn Taymiyah, när han tillfrågades om att slåss mot Tatars även då de vittnade om att det inte finns någon gudom förutom Allah. Han sade:

“Ja, det är obligatoriskt att slåss mot dem baserat på Allahs Bok och Sunnah av Hans Sändebud, och de imamernas (av muslimerna) samstämmighet. Detta baseras på två principer: kunskap av deras verklighet och situation, och kunskap av Allahs dom angående folket som dem.

När det gäller den första principen: alla som bemöter det här folket känner till deras situation; den som inte bemöter dem kommer att veta det enbart genom det som han hör av autentiska återberättelser och ärliga nyheter. Vi kommer att förklara deras situation efter att vi har förklarat den andra principen, kunskapen som är begränsad till folket som har kunskap om den islamiska sharee’ah. Så vi säger:

Varje grupp som avisar en utav de påtagliga, praktiska lagarna av sharee’ah som är bevisade baserat på tawaatur måste bekämpas, enligt samstämmigheten av muslimernas imamer.”

Majmoo’ al-Fataawa, 28/510

 

För det andra:

När det gäller fiqh al-waaqi’ på det andra sättet, det finns folk som går till den ena eller den andra extremismen, överdriften eller försummelse, angående den här angelägenheten. Därmed säger vi:

Några utav dem som blandade sig i den här typen av fiqh gick till en extremism, till den utsträckningen att den här typen av förståelse fick företräde över den ordentliga shar’i fiqh i deras sinnen. Några utav dem gick även så långt att de adopterade denna fiqh och ansåg den vara obligatorisk för de lärda av sharee’ah och fuqaha’. Några utav dem anklagade många utav shuyouk och lärda för att de inte förstod verkligheten och inte hade tillräckligt med kunskap om den; å andra sidan, det finns en grupp som inte tillåter att man uppmärksammar händelserna som sker runtom i världen. Men de bästa utav angelägenheterna är de som tar en mellanväg.

Shaykh al-Albaani (må Allah vara nådig över honom) sade:

Så det är så som Allah säger (tolkning av innebörden): “Och Vi har gjort er till ett mittens samfund” [2:143].

Fiqh al-waaqi’ i rätt shar’i mening är utan tvekan något obligatoriskt, men det är en samhällsobligation (fard kifaayah): om några lärda åtar det lyfts obligationen från andra lärda, än mindre sökare av kunskap och än mindre vanliga muslimer.

Därmed är måttlighet viktigt när man kallar på muslimerna så att de ska vara medvetna om fiqh al-waaqi’ och vi bör inte överbelasta dem med politiska nyheter och analyser av de västerländska tänkarna. Istället det som behövs — alltid — är att fokusera på att rena islam från alla föroreningar, sedan att utbilda muslimerna — kollektivt och individuellt — i denna rena islam och att föra dem tillbaka till det ursprungliga budskapet: Koranen och Sunnah i enlighet med förståelsen av de tidiga generationerna av Ummah.

Su’aal wa Jawaab hawla Fiqh al-Waaqi’, sid. 25

Shaykh Saalih al-Fawzaan (må Allah bevara honom) sade:

När det gäller att fokusera på samtida verkligheten — eller fiqh al-waaqi’ — detta kan göras enbart efter att man har uppnått förståelse av sharee’ah eftersom det grundas på förståelsen av sharee’ah att man bör se på folkets verkliga situation och vad som händer i världen av idéer och åsikter, och att man jämför dem med stark shar’i kunskap för att åtskilja mellan vad av det som är bra och vad som är dåligt. Utan shar’i kunskap kan man inte åtskilja mellan sanningen och falskheten, vägledningen och vilseledningen. Den som börjar från början genom att fokusera på aktuella angelägenheter, nyhetsartiklar och politiska angelägenheter, och inte har någon förståelse av sin religion, kommer att vilseledas genom dessa saker eftersom de flesta av dem baseras på vilseledning, kallelsen till falskheten, tjusiga ord och frestelser. Vi ber Allah att Han håller oss säkra och sunda.

al-Muntaqa min Fataawa al-Shaykh al-Fawzaan, 1/297

 

 

Du kanske tycker om
fatwa1
Fatwa: När ska man säga Yarhamuk Allah
Shukrserien | Del 5 | Innebörden av al-Hamd
Shukrserien | Del 4 | Bland de största gåvorna
Shukrserien | Del 2 | Situationen av den troende

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng