Home > Artikel > Familjen – att ta med barn till moskén

Familjen – att ta med barn till moskén

familj
Download PDF

v

En av frågorna som diskuteras många gånger, och framförallt bland de äldre, är ifall man bör ta med barnen till moskén eller inte. Många gånger har man hört klagomål – hur barnen stör, de leker för mycket under bönen, de stör, de kan inte sitta stilla, moskén är inte en lekstuga, etc. Så vad säger de lärda om detta då? Den här frågan kan diskuteras utifrån två aspekter:

  1. tillåtelsen eller förbudet att ta med barnen till moskén
  2. vilka villkor behöver uppfyllas för att barnen skulle kunna vara i moskén.

Först: en del lärda från maliki, shaafi’i och hanbali madhdhab anser att det är förbjudet att ta med barn till moskén som är under åtta år. Som bevis för åsikten tar dem hadíthen som återberättas där Allahs Profet z säger: “Hämta inte till moskén små barn och de utan sunt förnuft (galna människor), köp och sälj inte i dem, tjafsa inte i dem och höj inte rösterna i dem.” 1

Hursomhelst så är inte den nämnda hadíthen pålitlig. I berättarkedjan finns bland annat Haris ibn Nabhan som, enligt konsensus av de lärda i hadíth, är daif (svag). De som har klassat honom svag är bland annat Bukhaari, Ahmad ibn Hanbal, Abu Hatim, Nasaa’i och andra. Ibn Kathir säger i sin Tafsír (6/68): “Berättarkedjan för denna hadíth är katastrofal och full med hadíthfel.”

En annan del av de lärda anser att det är allmänt tillåtet att hämta små barn (under sju år) till moskén. Denna åsikt har följande lärda: Imam an-Nasaa’i, ibn Rajab, Nawawi, ibn Hajar, Shawkani och andra. Som bevis för denna åsikt har de följande ahadíth:

  1. Abu Qatadah f återberättar: “Medan vi satt i masjid kom Allaahs Profet z bärandes på Umamah i famnen, dotter till Abu al-‘As ibn ar-Rabi’. Hennes mor var Zaynab, dotter till Allaahs Profet z. Profeten z bad och den lilla flickan satt på hans axlar. När han gick till ruku’ skulle han lägga ner henne och när han skulle ställa sig upp skulle han återigen ta upp henne med sig. Han gjorde så fram tills att han avslutade sin bön.” 2
  2. Anas f återberättar: “Allaahs Sändebud z skulle höra gråtandet av ett barn som kom med sin mor så han reciterade enklare och kortare surah.” 3
  3. Anas ibn Malik f återberättar: “Allaahs Profet z sade: ‘Sannerligen inträder jag bönen och jag vill förbli i den länge men sedan hör jag gråtandet av barnet så jag förkortar bönen för medlidandet som dennes mor känner gentemot det (barnet).'” 4
  4. ‘Abdullah ibn Shaddad återberättar från sin far att han sade: “Vid ett tillfälle vid Maghreb eller ‘Ishaa kom Allaahs Profet med Hassan eller Husayn (återberättaren kommer inte ihåg). Han gick fram till mihrab, lade ner barnet och yttrade öppnings-takbir. Han ledde oss i bön men vid en sujud under bönen blev han kvar ovanligt länge. När Allaahs Profet avslutade bönen frågade följeslagarna honom: ‘Å Allaahs Sändebud, under bönen förlängde du en sujood ovanligt länge så vi trodde att något hade hänt dig eller att du får uppenbarelse.’ Allaahs Profet svarade: ‘Inget av det hände utan mitt barnbarn klättrade upp på min rygg så jag ville inte påskynda honom förrän han avslutade sitt behov.'” Hadíthen antecknades av Nasaa’i (2/229), Haakim i Mustadrak (3/181), Imam Tabarani i Majm al-Kabir (7/270), Bayhaqi i Sunna al-Kubra (2/263) och Shaykh Albaani klassade den som autentisk.

Nu till frågan som vi behöver ställa oss – är det tillåtet att förbjuda barnen från att komma till moskén även om de ovannämnda ahadith tillåter barnen att komma till moskén? De lärda har tillåtit, generellt, att barnen kommer till moskén men de har samtidigt skrivit om villkor, krav, som behöver ställas på barnen, men även på föräldrarna som skall uppfostra barnen, för att barnen skall kunna vara i moskén och så det råder en viss harmoni och lugn.

Imam Malik blev tillfrågad om små barn som föräldrar hämtar till moskén så han sade: “Det är tillåtet att hämta barnen om deras barnsliga beteende inte stör de bedjande och om de lugnar sig när vi påminner dem. Däremot, om de stör de bedjande, då anser jag att man inte bör hämta dem till moskén.” (Al-Mudawwana, 1/253)

Mustafa as-Suyuti, en lärd i hanbali skolan, skrev i sin bok Matalib Uwl in-Nuha“Det är sunnah att förhindra barnen att, genom sin lek, höja röster i moskén.” (6/4)

Shaykh al-Islam ibn Taymiyah sade: “Det är viktigt att bevara moskén, skydda de bedjande från alla störningar, förhindra barnen att höja rösterna och att de eventuellt smutsar ner moskéns matta, etc., framförallt under tiden av bönen då det är en stor shar’i överträdelse.” (Fatawa kubra (2/86), Majmuatul-Fatawa (22/204)

Ibn Rajab sade medan han kommenterade recitation av Koranen högt i moskén, i Sahíh al-Bukhari: “Om vi har en man som ber ensam och reciterar Koranen och den recitationen stör hans bror som ber bredvid honom då är detta förbjudet.”

Dessa är några utav de villkoren som de lärda har ålagd föräldrarna och barnen för att barnen skall kunna vistas i moskén så att en viss harmoni och lugn erhålls i moskén. Liknande har även yttrats av lärda som Shaykh ibn ‘Uthaymeen (Fatawa Nurun ‘Alaa ad-Darb (17/386)) och Shaykh ‘Abdullah ibn ‘Abdurrahmaan Jibreen.

Och Allaah vet bäst.

  1. Ibn Maajah (1/247), Bayhaqi i Sunan as-Sugra (3/254) och Sunan Kubra (10/103), imam Tabarani i Majmal-Kabír (8/132).
  2. Denna hadíth har antecknats av Abu Dawood (1/345), Nasaa’i (2/45), Bayhaqi i Sunan al-Kubra (1/127), imam Tabarani i Majma al-Kabir (22/440) och shaykh Albaani har klassat hadíthen som pålitlig. Hafiz ibn Hajar säger i Fath al-Bari“Denna hadíth är bevis att det är tillåtet att hämta små barn till masjid.” (Fath al-Bari 2/276).
  3. Denna hadíth har antecknats av Muslim (2/44) och imam ad-Daraqutni (2/86).
  4. Antecknat av Imam Bukhaari (2/120) och Muslim (2/44).

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng