Home > 'Aqeedah > Tvång i handlingar och ödet

Tvång i handlingar och ödet

Tvång i handlingar och ödet
Download PDF

Allah den Högste säger i Koranen:

وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا

“men Vi täcker över deras hjärtan så att de ingenting förstår och täpper till deras öron.” [6:25]

 


Shaykh al-Albaani (må Allah vara nådig över honom) sade:

Det här “täckandet” är en existentiell (kawnee) typ av täckande. För att förstå det här måste vi förklara innebörden av Allahs Gudomliga Önskan (Iraadah). Gudomlig Önskan delas upp i två kategorier.

Shar’ee (Lagstiftande) Önskan och Kawnee (Existentiell) Önskan.

Den Lagstiftande Önskan är allt som Allah har lagstiftat för Sina tjänare och indikerat dem att göra, så som handlingar av dyrkan och lydnad, oavsett deras regler/dom, vare sig de är obligatoriska eller rekommenderade. Allah önskar och älskar handlingar av dyrkan och lydnad.

När det gäller den Existentiella Önskan, det kan vid vissa tider vara något som Allah inte har lagstiftat men något som är förutbestämt. Den här typen av Önskan kallas enbart “Existentiell Önskan” eftersom dess term härleddes från Allahs yttrande:

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ

“Om Han vill att något skall vara säger Han endast till det: “Var!” – och det är.” [36:82]

Ordet “något” här är en obestämd substantiv som består av allt, vare sig det är handlingar av lydnad eller handlingar av olydnad. Sådana saker inträder existensen genom Allahs yttrande av “Var” vilket innebär: det sker genom Hans Vilja, Dekret och förutbestämmelse. Så om vi inser denna Existentiella Dekreten, som inkluderar allt oavsett om det är en handling av lydnad eller en handling av olydnad, kommer det definitivt att leda oss tillbaka till ämnet av al-Qadaa wal-Qadar, eftersom Allahs yttrande: “Om Han vill att något skall vara säger Han endast till det: “Var!” – och det är.” innebär att saken som Han sade till “Var” är något som Han har förutbestämt som definitivt kommer att inträda i existensen.

Allting, enligt Allah, är förutbestämt – antingen består det av gott eller så består det av ont. Hursomhelst, det som tillämpas av det på oss – de två arterna av mänskligheten och jinn som har befallts av Allah och är som är ansvariga för våra gärningar (dvs. att vi ansvarar för våra gärningar) – är att vi ser på det som vi gör. Sakerna som vi gör sker antingen rent från våra luster och fri vilja eller så sker de oavsett vad vi önskar. Handlingar av lydnad eller olydnad tillämpas inte den andra kategorin och slutresultatet av det är inte Paradiset eller Helveteselden. Detta innebär att vad än en person gör baserat på sin egen önskan och vad än han jagar efter genom sina handlingar och fri vilja, detta är vad han kommer att hållas ansvarig för. Om det är gott kommer han att få gott och om det är dåligt kommer han att få dåligt.

Faktumet att en person har fri vilja i en stor del av sina handlingar är ett faktum som inte kan argumenteras med vare sig religiöst eller intellektuellt.

När det gäller religiöst så finns det ett antal texter från Koranen och Sunnah som bekräftar att en person kan välja att göra det som han befalls till och att överge det som han är förbjuden från att göra. Dessa texter är för många för att nämna.

När det gäller intellektuellt så är det tydligt för varje person som är tom på luster och önskningar att varje gång som han talar eller går eller äter eller dricker eller gör något som involverar hans fria vilja, han väljer själv att göra den handlingen och tvingas inte till att göra det. Till exempel, om jag önskar att tala med dig just nu, det finns naturligtvis ingen som kan tvinga mig till att göra det. Hursomhelst, det här talet är förutbestämt. Det som menas med mitt yttrande av dessa ord trots att de är förutbestämda är att det är förutbestämt tillsammans med min fria vilja av det som jag kommer säga och prata om. Hursomhelst, jag har förmågan att förbli tyst för att förtydliga – för de som tvivlar gällande det som jag säger – att jag har en fri vilja i frågan om tal.

Så därmed, faktumet att en person har ett fritt val och en fri vilja är något som inte kan omtvistas eller argumenteras emot. Och när det gäller en som argumenterar emot ett sådant faktum då argumenterar den här personen enbart filosofiskt och slänger tvivel på självklara intuitioner. Och när en person når den här nivån kan man inte prata med honom mer (logiskt).

Därmed, handlingarna av en människa delas in i två kategorier:

  1. De som utförs utav hans val och fria vilja
  2. De som utförs som ett resultat av att han tvingas till det

Vi har inget att säga om handlingarna som utförs på grund av tvång – inte från ett religiöst perspektiv eller från ett perspektiv ur verkliga livet. Religionen angår bara angelägenheter av fritt val och fri vilja. Detta är sanningen om angelägenheten. Om vi implementerar detta i våra sinnen kommer vi att kunna förstå den tidigare nämnda versen: “men Vi täcker över deras hjärtan”. Detta hänvisar till den existentiella placeringen. Vi måste komma ihåg att den tidigare nämnda versen: “Om Han vill att något skall vara” hänvisar till den Existentiella Önskan. Hursomhelst, den görs inte emot viljan och valet av den här personen som Allah har täckt för hans hjärta.

Här är ett exempel av detta från ett praktiskt perspektiv: när en människa skapas formas han medan hans kött fortfarande är mjukt och ömt. Sedan medan han blir äldre och äldre blir hans kött hårdare och hans ben blir starkare. Hursomhelst, inte alla människor är likadana gällande detta. Så låt oss säga till exempel att den här personen är hängiven till att (lära sig) några typer av kunskap eller vetenskap. Vilken del av kroppen kommer att bli stark i den här personen? Hans sinne kommer att stärkas. Hans hjärna kommer att bli stark i fältet som han sysselsätter den med och tillämpar all dennes förmåga på. Hursomhelst, från en fysisk ståndpunkt, hans kropp kommer inte att stärkas och inte heller kommer hans muskler att utvecklas.

Motsatta sidan av detta är lika sann med för det kan finnas en person som helt och hållet hänger sig fysiskt. Så varje dag engagerar han sig i sporter och fysisk träning – så som vi säger idag. En sådan persons muskler och kropp kommer att utvecklas och bli stark. Och han kommer att uppnå en byggnad precis som de som vi ser ibland i det verkliga livet och ibland på bilder där vi kan, till exempel, se kropparna av dessa atleter som blivit muskulösa. Skapades den här personen så här? Eller byggde han på detta och skaffade sig en sådan stark kroppsbyggnad laddad med muskler? Detta är något som han har uppnått baserat på hans egna handlingar och fri vilja.

Detta är samma exempel som någon som lever kvar i sin vilseledning, förnekelse, otro och bestridande och som ett resultat uppnår kravet för det här täcket som läggs av Allah över hans hjärta, inte för att Allah tvingade detta på honom utan på grund av hans handlingar och fria viljan.

Så detta är existentiella placeringen som dessa icke-troende personerna har uppnått (för dem själva). De tog sig själva till den här punkten, som de okunniga tror att de tvingades till, när de i själva verket inte gjordes skyldiga till ett sådant öde utan den kom till på grund av vad deras handlingar förtjänade. Och Allah förtrycker inte Sina tjänare.

Se Silsilat-ul-Ahaadeeth as-Saheehah (2468)

 

“How are we Obligated to Interpret the Qur’aan?” av Shaykh al-Albaani [bok]

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng