Home > Artikel > Tvagning till dhikr – en resa genom Fiqh

Tvagning till dhikr – en resa genom Fiqh

tvagning till dhikr
Download PDF
Denna serie av artiklar består av två eller fler artiklar. Sök med rubriken i sökrutan så hittar du resterande.

Introduktion

Dagligen stöter vi på frågor som vi undrar över – varför gör vi så här? Frågor som vi söker bevis på och vill veta om Profeten z verkligen gjorde så eller inte. Vi vill också, självklart, göra vårt bästa för att göra så som Profeten z gjorde själv, speciellt när det gäller frågor som wodoo’, bönen och dhikr. Allt detta är en del av ‘ibaadah (dyrkan) och vi kan inte dyrka Allaah b på något annat sätt än så som Han har uppenbarat för oss och som Profeten z gjort.

I den här serien av artiklar ska vi gå igenom detaljer i fiqh från tvagning (wodoo’) till dhikr. Vi ska se på olika åsikter och vi ska diskutera olika bevis. Vi ska lägga fram skolornas åsikter och varför de valt de åsikter.

Må Allaah d skänka oss kunskap och utöka oss med kunskap genom dessa artiklar. Må Allaah a skänka oss kunskap som gynnar oss och beskydda oss från det som inte gynnar oss och/eller skadar oss.

 

Bönen accepteras inte utan tvagning (wodoo’)

Allaahb säger i Koranen:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ

“TROENDE! När ni går till bön, två då ansikte och händer samt armarna upp till armbågarna och stryk med [de våta] händerna över huvudet och [två] fötterna upp till fotknölarna.” [Koranen 5:6]

Ibn ‘Umar har återberättat att Profeten z sade: “Bönen accepteras inte utan tvagning.”1

Ibn ‘Abbaas sade att Sändebudet z sade: “Jag har blivit befalld att utföra wodoo’ innan jag utför bönen.”2

Abu Hurayrah återberättade en hadíth där Profeten z sade: “Bönen accepteras inte från den som blir av med wodoo’ fram tills det att han återigen utför wodoo’.”3

‘Ali ibn Abi Taalib återberättade att Profeten z sade: “Nyckeln till bönen är wodoo’, dennes början är takbír och avslutet är salaam.”4

De lärda är överens om att wodoo’ är ett krav utan vilket bönen inte är giltig.5

  1. Muslim 3/82/224; Tirmidhi 1/24-27/1; Nasaa’i 1/53/139; Abu Dawud 1/14-15/53; Ibn Majah 1/104/222.
  2. Nasaa’i 1/51/132; Tirmidhi 5/489/1847; Abu Dawud 2/716-717/3197.
  3. Bukhaari, sid. 48/135; Muslim 3/84/225.
  4. Abu Dawud, 1/15/55; Tirmidhi 1/38-40/3.
  5. Se Al-Awsat 1/107 och Al-Ijmaa, sid. 29, av Ibn Mundhir, Sharh Saheeh al-Bukhaari av ibn Battal…

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng