Home > Artikel > Sjuka hjärtan (vers 10)

Sjuka hjärtan (vers 10)

///
Stängd för kommentarer
Download PDF

 فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّـهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ

”Deras hjärtan är sjuka av tvivel och Allah låter det onda förvärras, och ett plågsamt straff väntar dem för deras ständiga lögner.”

Innebörden av ”sjuka” i den här versen6e8194_0fd2dc3496fe400aa184ae1c8e87795e

As-Suddi återberättade från Abu Malik och (även) från Abu Salih, från ibn ‘Abbas, och (även) från Murrah al-Hamdani från ibn Mas’ud och andra följeslagare att den här versen:

”Deras hjärtan är sjuka” innebär ”tvivel”, och,

”Allah låter det onda förvärras” innebär också ”tvivel”. Mujahid, ‘Ikrimah, al-Hasan al-Basri, Abu al-‘Aliyah, ar-Rabi’ bin Anas och Qatadah sade liknande. ‘Abdur-Rahman bin Zayd bin Aslam kommenterade:

”Deras hjärtan är sjuka”, ”En sjukdom i religionen, ingen fysisk sjukdom. Dessa är hycklarna och sjukdomen är tviveln som de förde till (om) islam.

”och Allah låter det onda förvärras” innebär att ha ökat dem i deras skämmiga beteende.”

Lärda som påstod att Profeten [må Allahs frid och välsignelser vara över honom] kände till hycklarna på hans tid har enbart hadithen av Hudhayfah bin al-Yaman som bevis. I den hadithen ger Profeten honom namnen på 14 hycklare under slaget av Tabuk. Dessa hycklare planerade att döda Profeten under natten på en kulle i det området. De planerade att överraska Profetens kamel så att kamelen slänger av sig Profeten nerför den kullen (berget). Allah informerade Profeten om deras planer och Profeten berättade till Hudhayfah deras namn.

Dock så pekar bevisen på att Profeten kände inte till var och en utav alla hycklare på sin tid och bevisen för det är verserna (9:101) och (33:60-61). Dessa verser bevisar att Profeten inte var informerad om var och en utav hycklarna på den tiden men han var informerad om deras egenskaper.

Den största hycklaren på den tiden var ‘Abdullah bin Ubayy bin Salul; Zayd bin Arqam – följeslagaren – vittnade sanningsenligt till den effekten. I tillägg nämnde ‘Umar bin al-Khattab en gång situationen av Ibn Salul till Profeten som sade:

”Jag skulle inte vilja att araber säger till varandra att Muhammad dödar sina följeslagare.”

Ändå, då ibn Salul dog, Profeten utförde begravningsbönen för honom och han närvarade hans begravning precis så som han brukade göra med andra msulimer. Det antecknades i Sahih att Profeten sade:

”Jag fick valet (att be för honom eller inte) så jag valde.”

Du kanske tycker om
Shukrserien | Del 5 | Innebörden av al-Hamd
Shukrserien | Del 4 | Bland de största gåvorna
Shukrserien | Del 2 | Situationen av den troende
Shukrserien | Del 1 | Tre typer av tacksamhet

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng