Home > Artikel > Shukrserien | Del 1 | Tre typer av tacksamhet

Shukrserien | Del 1 | Tre typer av tacksamhet

///
Stängd för kommentarer
Download PDF

Ibn al-Qayyim (må Allah vara nådig över honom) sade:

Tacksamhet kan vara i hjärtat, i underkastelsen och ödmjukheten; på tungan, i prisande och tillkännagivande; och i fysiska rörelser, genom lydnad och underkastelse.” [Madaarij as-Saalikeen (2/246)]

Sammanfattad detalj av dessa punkter:

Tacksamhet av hjärtat: det som menas är att hjärtat känner värdet av välsignelserna som Allah har skänkt Sin slav, och att man fullt uppmärksammar och tillkännager att Den som har gett dessa stora välsignelser är enbart Allah, utan någon partner eller associerad. Allah säger (tolkning av innebörden):

وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّـهِ

Ingenting gott kommer er till del som inte är från Allah.” [16:53]

Detta tillkännagivande (och uppmärksammande) är inte mustahabb (rekommenderat) utan den är obligatorisk. Den som attribuerar dessa välsignelser till någon annan än Allah har begått otro.

Shaykh ‘Abd ar-Rahman as-Sa’di (må Allah vara nådig över honom) sade:

Det som en man bör göra är att han skall attribuera välsignelser till Allah och erkänna (bekräfta) dem helt. Därmed kommer han att uppnå fullbordad Tawheed. Den som förnekar välsignelserna av Allah i sitt hjärta eller på sin tunga, är en kaafir och har inget att göra med islam.

Den som bekräftar i sitt hjärta att alla välsignelser kommer från Allah enbart, men muntligt attribuerar han ibland dessa välsignelser till Allah och ibland attribuerar han dem till sig själv, eller sina handlingar, eller ansträngningar av någon annan – så som det händer på många människors läppar – detta är något som personen måste ångra sig från och han bör inte attribuera välsignelser till någon annan förutom till deras Skapare och han måste sträva för att få sig själv att göra så, eftersom tro och Tawheed kan inte uppnås förutom genom attribuerande av välsignelserna till Allah.

Tacksamheten som är huvudet av tron baseras på tre pelare: bekräftelse av hjärtat av alla välsignelser som Allah har skänkt en, och andra, och att man talar om dem; prisar Allah för dem; och använder dem för att lyda Den som har skänkt dessa välsignelser och att man dyrkar Honom.”

[Al-Qawl al-Sadeed fi Maqaasid al-Tawheed (sid. 140)]

När det gäller tacksamhet av tungan så innebär det att man bekräftar verbalt – efter att ha trott i hjärtat – att Den som skänker välsignelser är sannerligen Allah, och att man håller tungan upptagen med dhikr, Upphöjd är Allah.

Allah säger då Han förklarade Sina välsignelser till Sin tjänare Muhammad [må Allahs frid och välsignelser vara över honom]: ”Och såg Han dig inte lida nöd och skänkte dig allt vad du behövde?” [93:8] Sedan påminde Han honom för det: ”Men berätta [för alla] om din Herres välgärningar!” [93:11]

Ibn Katheer (må Allah vara nådig över honom) sade:

… dvs. så som du var fattig och i behov, sedan gjorde Allah dig rik och oberoende av medel: berätta då om välsignelserna som Allah skänkte till dig.” [Tafseer ibn Katheer (8/427)]

Det återberättades att Anas ibn Malik sade: ”Allahs Sändebud [må Allahs frid och välsignelser vara över honom] sade: ‘Allah är nöjd med en person som äter lite mat och sedan prisar Honom för det, eller [en person] som dricker lite dryck och sedan prisar Honom för det.’” [Antecknat av Muslim]

Tacksamhet av fysiska förmågor innebär att man använder ens fysiska förmåga i lydnad av Allah och att man håller sig borta från att begå synder och handlingar av olydnad som Allah har förbjudit.

Allah säger (tolkning av innebörden):

Arbeta, ni män av Davids hus, och var tacksamma!” [34:13]

Det återberättades att ‘Aishah sade: ”När Allahs Sändebud [må Allahs frid och välsignelser vara över honom] bad skulle han stå så länge att hans fötter skulle svullna.” ‘Aishah sade: ”Å Allahs Sändebud, gör du detta då Allah har förlåtit dig för dina förra och framtida synder?” Han sade: ”Å ‘Aishah, skall jag inte vara en tacksam tjänare?” [Antecknat av Bukhari och Muslim]

At-Tabari sade: ”Den korrekta åsikten angående det är att personens tacksamhet är bekräftelsen att detta är från Allah och ingen annan, och bekräftelse av detta faktum är handling, och det bekräftas genom handlingar. När det gäller bekräftelsen som motsägs av/genom handling, den som gör så förtjänar inte att kallas tacksam alls. Men det kan kallas för tacksamhet av tungan. Beviset att detta är sant är Allahs Ord (tolkning av innebörden): ‘Arbeta, ni män av Davids hus, och var tacksamma!’ [34:13]. Det är väl känt att Han inte befallde dem, när Han sade detta till dem, att bekräfta Hans välsignelser, eftersom de inte förnekade att detta var en gåva från Honom till dem. Utan Han befallde dem att tacka för Hans välsignelser genom att lyda Honom i deras handlingar. Liknande sade Profeten [må Allahs frid och välsignelser vara över honom] då hans fötter svullnade upp medan han bad under natten: ‘Skall jag inte vara en tacksam tjänare?’” [Sharh Saheeh al-Bukhari]

Du kanske tycker om
goda tankar
Goda tankar om Allah vid dödsstunden
AllahsKursi
Allahs Kursi
Shukrserien | Del 5 | Innebörden av al-Hamd
Shukrserien | Del 4 | Bland de största gåvorna

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng