Home > Hälsa > Psykisk ohälsa; Depression ur ett kliniskt perspektiv | Del 2

Psykisk ohälsa; Depression ur ett kliniskt perspektiv | Del 2

Download PDF

Bismillah.

När jag var 16 var då jag blev diagnoserad med depression och ångest. Innan dess hade jag lidit av depressiva besvär. Mitt liv vändes totalt upp och ned och jag visste inte vad felet var. Jag fick besvär som skuldkänslor, ångest, stress, panik och självhat. Livet blev så mörkt för mig att jag inte längre kunde förstå varför jag kände som jag kände. Det enda jag önskade då var att avsluta mitt liv och aldrig öppna ögonen igen. Man kan tro att det handlade om otacksamhet, men det hade mycket djupare rötter och förklaringar än så, och depressionens började gro sina frö flera år tillbaks (i alla fall för mig). All tacksamhet tillkommer Allah, så blev jag räddad från detta och jag kunde få hjälp från kunniga psykologer men även av en del syskon som gav väldigt mycket råd från ett mer islamiskt perspektiv.

Man hör ofta människor säga ”Jag känner mig deppig/deprimerad”. Men vad handlar verkligen depression om? Och är det inte så att ordet depression ofta missbrukas och vi förväxlar det med annat; när det vi kanske faktiskt känner är att vi är uttråkade, hungriga eller trötta (pga. för lite sömn)? Vi alla kan känna oss lite nedstämda och ledsna då och då, men när ledsamheten och nedstämdheten senare omvandlas depression behöver man hjälp.

Det är viktigt att vara försiktig när man ”diagnoserar” sig själv med olika psykiska ohälsa. När vi känner oss lite nedstämda behöver det inte alltid betyda att vi är deprimerade, tvärtom finns en del symptom för att man ska kunna diagnoseras med depression (vilket jag kommer ta upp nedan).

Depression är en psykisk ohälsa som kan drabba vem som helst. Det kan vara biologisk, ärftligt, miljön och så kan det finnas obalans av signalsubstanser i hjärnan så som serotonin, noradrenalin och dopamin och därför kan man behöva medicinering. Depression enligt psykologer och läkare är när man känner sig nedstämd i över 2 (vissa säger 4) veckor i sträck utan någon förändring. Symptomen för depression kan vara lite olika, men nedan är de vanligaste symptom (källorna jag använt mig av är från 1177 vårdguiden.).

  • Nedstämdhet
  • Viktförändringar (uppgång eller nedgång)
  • Klart minskat intresse och minskad glädje över aktiviteter
  • Rastlöshet eller motorisk tröghet (utan fysiska orsaker)
  • Skuldkänslor eller värdelöshetskänslor (obefogade)
  • Svaghetskänslor eller brist på energi
  • Minskad tanke eller koncentrationsförmåga
  • Återkommande tankar på döden/självmordstankar

OBS!! Om du känner att du har en del av dessa symptom är det viktigt att söka professionell hjälp. Kontakta din närmaste vårdcentral eller psykolog för att få den hjälp du behöver.


För en person som är deprimerad kan hela livet ändras och alla ens vardagliga sysslor kan bli extremt svåra att göra; t.ex. kan du vara en person som borstar och vårdar ditt hår ordentligt till att plötsligt inte ha orken att ens gå upp ur sängen. Därför är det viktigt att om du lider av depression att du tar ett steg i taget för att komma ur det. Depression är en ständig kamp och vissa dagar går det bra och andra mindre bra. Känn dig därför inte ensam och se inte ned på de lilla små förändringarna du gör i ditt liv. För andra må det vara något litet och helt meningslöst men för dig är det något stort. Det viktigaste är hur du känner och inte vad andra känner. Du bör fokusera på ditt mående. Jag kommer ge några råd från ett mer värdsligt perspektiv för att kunna komma ur depression.

Kom ihåg! Ingen klarar av att göra alla dessa råd på en dag. Vi förändras inte på en natt. Det är OK att ibland inte orka, att man ”misslyckas” är vanligt. Ta saker i din egen takt och försök så gott det går och i enlighet med hur mycket du orkar.

Råd för att komma ur depression:

  • Isolera inte dig själv! Det är viktigt att inte isolera sig själv. Att stanna i sitt rum dygnet runt ger utrymme för shaytan och för tankarna att snurra runt. Därför försök att vara med din familj, vän eller distrahera dig själv med något som du har/hade intresse för innan.

    Om du innan du ska sova känner att du har för mycket tankar, ha ett anteckningsblock där du kan skriva ned alla tankar och känslor.

  • Tänk positivt: Det är som man brukar säga; lättare sagt än gjort. Men att ändra sina tankar och hur man tänker är till stor hjälp. Det vi fyller våra tankar med blir en dag vår verklighet. Tänker vi ständigt negativt kommer allting bli negativt och tänker vi positivt kommer vi snart se att vårt liv ser ljusare och positivare ut.

    Se över hur du tänker, vad har du för tankar om dig själv? Skriv en lista på alla de sakerna som du tänker på; Vad vill du förändra med dig själv? Vilka positiva/negativa egenskaper har du? Hur tror du att du kan förändra det? Vilka mål har du livet? Hur kan du uppnå dem? Vad gillar/ogillar du att göra? Osv

  • Motionera: Att motionera är inte bara bra för din kondition och kropp, men även bra för själen och hjärtat. Det kan vara att ta en 10, 15 eller 30 min promenad. Eller träna en sport du så mycket gillar; fotboll, tennis eller kanske simning?
  • Ät och drick nyttigt: Förutom att det är viktigt att fylla våra tankar med rätt och nyttiga saker är det även viktigt att vi fyller våra magar med nyttig mat och dryck. Se över din kost; äter du mycket skräpmat, läsk, mycket godis eller äter du helt enkelt inte regelbundet så kanske det är dags att ändra på kosten. Som sagt kan man ta det ett steg i taget, är du beroende av läsk kanske du sakta ska ta ur läsken ur din kost.
  • Sök hjälp: Det finns inget skamligt i att söka hjälp. Människan är svag och behöver ständigt hjälp. Det är OK att känna det du känner och det är din rätt att få den hjälp du behöver. Så sök hjälp från läkare, psykologer eller en nära vän du litar på som kan vara till ditt stöd och underlätta vardagen för dig.
  • Se över din vänkrets: Vem är dina vänner? Hur är dina vänner gentemot dig? Det är viktiga frågor varje person måste ställa sig själv. Vänner kan vara de som sänker dig eller de som lyfter upp dig. Därför är det viktigt att se över dem vänner man har och hur de påverkar dig som person. Är dina vänner de som sänker ned dig och inte tar ditt mående på allvar? Får de dig att må sämre varje gång ni ses? Fyller de ditt liv med negativitet så kanske det är dags att välja bort några. Omringa dig med vänner som upphöjer dig och bryr sig, dem som hör av sig och inte ser ned på dig. Omringa dig med personer som lyfter upp dig som person och ser det goda i dig även om du själv inte ser det själv.
  • Tillåt dig själv att inte vara perfekt: Sanningen är att ingen av oss är perfekt i detta livet. Vi gör fel, misstag, syndar. Även vårt utseende är inte perfekt och vi luras ständigt av den skönhets ideal som finns. Men se dig omkring och på dig själv; Ser du någon perfekt människa?
  • Håll på med en social aktivitet: Varför inte hålla på med någon volontär arbete? Eller någon aktivitet du verkligen velat testa på men aldrig vågat. Det kan vara att hjälpa ensamkommande flyktingbarn, hjälpa till på föreläsningar/event, kanske laga mat för hemlösa eller fixa en stor grill-dag ute på gården där grannarna samlas och barnen kan ha kul. Låt din kreativitet flöda! Om det går helt fel så vet du i alla fall vad du ska göra men även vad du inte ska göra. Se det som ett sätt att lära dig och växa. Kom ihåg, första försöket kanske inte blir perfekt men nästa blir det!

I nästa artikel kommer jag in shaa Allah ta upp det islamiska perspektivet på depression och islamiska råd för att kunna handskas med depression.

Må Allah att underlätta för alla våra syskon som lider av psykisk hälsa, skänka ro i deras hjärtan och belöna de för varje smärta de går igenom. Ameen.

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng