Home > Artikel > Hycklarna

Hycklarna

///
Stängd för kommentarer
Download PDF

Hycklarna6e8194_0fd2dc3496fe400aa184ae1c8e87795e

Vi har nämnt att fyra verser i början av Surah al-Baqarah beskriver de troende. De två sista verser (2:6-7) beskriver de icke-troende. Efter det börjar Allah att beskriva hycklarna som visar tro och
gömmer otro. Eftersom hycklarnas sak är otydlig och många personer inser inte deras anna verklighet, Allah nämner deras beskrivning i detalj. Varje egenskap som Allah använde för att beskriva dem med är en typ av hyckleri själv. Allah uppenbarade Surah Bara’ah (kapitel 9) och Surah al-Munafiqun (kapitel 63) om hycklarna. Han nämnde även hycklarna i Surah an-Núr (24) och andra Surah så att deras beskrivning blir känd och så att deras vägar och fel undviks. Allah sade:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّـهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ

Det finns människor som säger: ”Vi tror på Allah och på den Yttersta dagen”, medan de [i själva verket] inte tror.

يُخَادِعُونَ اللَّـهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ

De försöker bedra Allah och de troende, men de bedrar inga andra än sig själva – och inser det inte.

Innebörden av nifaaq

Nifaaq innebär att visa anpassning – eller överensstämmelse – och att dölja ont. Nifaaq är av flera typer: nifaaq i tron som orsakar dess folk att bo i Helvetet för evigt, och nifaaq i gärningar vilket är en av de stora synderna, så som vi kommer förklara snart med Allahs vilja. Ibn Jurayj sade angående hycklaren att: ”Hans riktiga handlingar är olika från det som han publicerar, det som han döljer är olikt från det som han yttrar, hans uppgång och närvaro är inte lika precis som hans utgång och frånvaro.”

Början på hyckleri

Uppenbarelserna angående hycklarnas egenskaper uppenbarades i al-Madinah eftersom det inte fanns hycklare i Makkah. Istället var situationen motsatsen i Makkah eftersom vissa personer tvingades till att låtsas vara icke-troende medan deras hjärtan dolde deras tro. Efteråt migrerade Allahs Sändebud till al-Madinah där Ansar från stammen av Aws och Khazraj bodde. De brukade dyrka avgudabilder under före-islamiska perioden av okunnighet, precis så som resten av arabiska avgudadyrkarna gjorde. Tre judiska stammar bodde i al-Madinah: Banu Qaynuqa’- allierade av al-Khazraj, Banu an-Nadir och Banu Qurayzah – allierade av Aws. Många medlemmar av Aws och Khazraj stammarna omfamnade islam. Hursomhelst, enbart ett fåtal judar omfamnade islam, så som ‘Abdullah ibn Salam. Under de tidiga stegen i al-Madinah fanns det inga hycklare eftersom muslimerna inte var starka nog för att man skulle frukta dem. Det motsatta, Allahs Sändebud genomförde fredsavtal med judarna och ett antal andra arabiska stammar runtom al-Madinah. Strax efter skedde slaget vid Badr och Allah gav seger till islam och dess folk. ‘Abdullah bin Ubayy bin Salul var en ledare i al-Madinah. Han var al-Khazrajs hövding och under perioden av Jahiliyyah var han mästaren av båda stammarna – Aws och Khazraj. De var på väg att utse honom till deras kung när Budskapet nådde al-Madinah, och många i al-Madinah omfamnade islam. Ibn Saluls hjärta fylldes med hat mot islam och dess folk. När slaget vid Badr skedde sade han: ”Allahs religion har blivit uppenbar.” Så han låtsades vara muslim tillsammans med många av dem som var precis som honom, och så som många bland Bokens Folk. Det var då som hyckleri började i al-Madinah och bland de omgivande nomadstammarna. När det gäller emigranterna, ingen av dem var en hycklare eftersom de emigrerade frivilligt (sökandes Allahs belöning och i hopp om att göra Allah nöjd). Istället, när en muslim skulle emigrera från Makkah skulle han tvingas att ge upp allt sitt välstånd, sina avkommor och sitt land; han skulle göra så sökandes Allahs belöning i Livet efter detta.

Tafsir av Ayah 2:8

Muhammad bin Ishaq återberättade att ibn ‘Abbas sade att: ”Det finns människor som säger: ”Vi tror på Allah och på den Yttersta dagen”, medan de [i själva verket] inte tror.” ”Detta hänvisar till hycklarna bland Aws och Khazraj och dem som betedde sig så som de gjorde.”

Detta är hur Abu al-‘Aliyah, al-Hasan, Qatadah och as-Suddi förklarade den här versen. Allah uppenbarade hycklarnas egenskaper så att de troende inte skulle luras av deras yttre framträdande och därmed räddade Han de troende från en stor ondska. Annars hade de troende tänkt att hycklarna var troende medan de i själva verket är icke-troende. Att anse syndarna vara rättfärdiga personer är extremt farligt. Allah sade:

”De försöker bedra Allah och de troende” Hycklarna visar tro på utsidan medan de döljer otro. De tror att de genom att göra så lurar Allah eller att yttranden som de yttrar kommer att hjälpa dem med Allah och detta är en indikation på deras totala okunnighet. De tror att sådant beteende kommer att lura Allah precis som det kan lura några av de troende. Liknande sade Allah:

”Den Dag då Allah uppväcker dem alla från de döda, kommer de att bedyra och svära inför Allah [att de hade underkastat sig Hans vilja] liksom de nu bedyrar och svär inför er i tron att de uppnår något [med sina eder]. Nej, de är lögnens verkliga mästare!” [58:18] Därmed avvisade Allah deras väg genom att säga:

”men de bedrar inga andra än sig själva – och inser det inte.” Allah sade att hycklarna enbart bedrar sig själva genom det här beteendet även då de inte är medvetna om det.

Sa’id sade att Qatadah sade:

”Det finns människor som säger: ”Vi tror på Allah och på den Yttersta dagen”, medan de [i själva verket] inte tror. De försöker bedra Allah och de troende, men de bedrar inga andra än sig själva – och inser det inte.”

”Detta är beskrivningen av en hycklare. Han är vilse, han säger sanningen med sin tunga och trotsar den med sitt hjärta och sina gärningar. Han vaknar upp i ett tilstånd olikt det han lägger sig med och han lägger sig i ett tillstånd olikt det som han vaknar med. Han ändrar sig precis så som ett skepp som rör sig precis åt det hållet vinden blåser åt.”

~ Tafsir ibn Kathir

Du kanske tycker om
Shukrserien | Del 5 | Innebörden av al-Hamd
Shukrserien | Del 4 | Bland de största gåvorna
Shukrserien | Del 2 | Situationen av den troende
Shukrserien | Del 1 | Tre typer av tacksamhet

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng