Home > Fataawa > Fatwa: Vad är domen angående försäkringar?

Fatwa: Vad är domen angående försäkringar?

///
Stängd för kommentarer
Download PDF

All lov och pris tillkommer Allah.fatwa-1

  1. Alla typer av kommersiella försäkringar är klart och utan tvekan riba (ocker). Försäkring innebär försäljning av pengar för pengar, av en större eller mindre summa, med ett dröjsmål i en utav betalningarna. Det involverar riba al-fadl (ockerbaserad transaktion) och riba al-nas’ (ocker som ska debiteras om betalningen är försenad efter det utsatta datumet), eftersom försäkringsbolagen tar folkets pengar och lovar att betala dem mer eller mindre pengar när en specifik olyckshändelse inträffar där försäkring tas ut. Detta är riba och riba är förbjuden i Koranen, i många ayaat (verser).
  2. Alla typer utav kommersiella försäkringar är baserade på inget annat än spelande (chansning) vilket är haraam (förbjudet) enligt Koranen:

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

    ”TROENDE! Rusdrycker och spel om pengar, alla hedniska bruk och spådomskonst är ingenting annat än Djävulens skamliga påfund; håll er borta från allt sådant, för att det skall gå er väl i händer.” [Tolkning av versen 5:90]

    Alla typer av försäkringar är sorter av spelande med chanser. De säger till dig ‘Betala så här mycket och ifall detta händer dig kommer vi ge dig så här mycket’. Detta är rent spelande (chansning). Att insistera på att skilja mellan försäkring och spelande är ren envishet som är oacceptabel för varje sunt sinne. Själva försäkringsbolagen erkänner att försäkring är spelande.

  3. Alla sorter av försäkringar är former av osäkerhet och transaktioner som involverar osäkerhet är förbjudna enligt många saheeh ahaadeeth, som den hadeethen som är återberättad av Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom):”Allahs Sändebud (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) förbjöd transaktioner som beslutas genom att kasta en sten och transaktioner som involverar någon osäkerhet.” (Antecknat av Muslim)[”Transaktioner som beslutas genom att kasta en sten” – detta var en typ av transaktion som var allmänt förekommande i marknaderna före islam i Arabien, där en sten kastades av antingen köparen eller säljaren och det som den rörde, dess transaktion blev bindande. ”Transaktioner som beslutas genom att kasta en sten” – är en transaktion där det inte finns någon garanti att säljaren kan leverera sakerna för vilka han får betalt. Fotnoter från översättningen av Saheeh Muslim. (Översättaren)]Alla former av kommersiella försäkringar är baserade på osäkerhet av den mest extrema typen. Försäkringsbolagen och de som säljer försäkringar vägrar försäkra fallen förutom där det finns tydlig osäkerhet angående om det som man har försäkrat sig om kommer att hända eller inte. Med andra ord, det som man försäkrar sig om måste ha en möjlighet att det kommer hände eller inte hända (motsatt till t.ex. någon som har en befintlig situation, som en person som ligger på dödsbädden som ansöker om livsförsäkring — översättare). Dessutom, denna transaktion involverar något osäkert vilket är när en olyckshändelse kommer att inträffa och utsträckningen av den orsakade skadan. Därmed kombinerar försäkring tre sorter av extrem osäkerhet.
  4. Alla former av kommersiella försäkringar konsumerar folkets välstånd på ett orättvist sätt vilket är haraam enligt Koranen:”TROENDE! Tillskansa er inte varandras egendom med orätt” [Tolkning av innebörden av vers (4):29]Alla former av kommersiella försäkringar är bedrägliga transaktioner vars mål är att konsumera folkets välstånd orättvist. De precisa statistikerna som beräknades av en tysk expert visar att det som folket får tillbaka av det som har tagits ifrån dem är inte mer än 2.9%.Försäkring är en enorm förlust för nationen och det finns inga bevis eller ursäkter som kan hittas i handlingarna av kuffar (icke-muslimer) som har förlorat släktbanden och vänskapen och därmed tvingats att tillgripa försäkring vilket de hatar så mycket som de hatar döden.

Dessa är bara några utav kränkningarna av sharee’ah; kränkningar som försäkringar grundligt bygger på. Det finns flertal andra kränkningar som vi inte har plats för att nämna här och det finns inga behov för det eftersom bara en kränkningar som vi har nämnt ovan är tillräcklig för att göra försäkringar bland de sakerna som är mest förbjudna i Allahs sharee’ah.

Det är en skam och beklagligt att vissa personer har vilseletts av vägarna där försäkringsbolagen gör försäkringarna attraktiva och genom vilka de förvirrar dem genom att kalla det ”kooperativt” eller ”ömsesidigt stöd” eller ”islamiskt”, eller andra namn som inte ändrar den orättvisa naturen av försäkringar.

….

Se: Khalaasah fi Hukm al-Ta’meen av Shaykh Dr. Sulaymaan ibn Ibraheem al-Thaniyaan; fakultetsmedlem, Sharee’ah högskolan, al-Qaseem.

Du kanske tycker om
fatwa1
Fatwa: När ska man säga Yarhamuk Allah
Shukrserien | Del 5 | Innebörden av al-Hamd
Shukrserien | Del 4 | Bland de största gåvorna
Shukrserien | Del 3 | Sajdat ash-Shukr

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng