Home > Artikel > ”De Tre Grunderna”: Kunskap

”De Tre Grunderna”: Kunskap

///
Stängd för kommentarer
Download PDF

اعلم رحمك الله

”Du ska veta! Må Allah vara nådig över dig!” [2]
___________________________________6e8194_b0173519830949c182d97af2f1ba5bda

Hans yttrande ”Du ska veta!” är ett ord som hänvisar till att man ska se seriöst på ämnet, så när han sade: ”Du ska veta!” då innebär detta att det som han kommer att lägga framför dig nu är ett ämne som är viktigt. Så det här ordet (‘ilam) ”Du ska veta!” hänvisar till betydelsen av ämnet som han påbörjar den med.

Och innebörden av ”Du ska veta!” är att det är en befallning från ‘kunskapen’ vilket innebär ‘lär dig!’. Och kunskap innebär: att begripa något så som det verkligen är, eller, att uppfatta något i enlighet med så som det verkligen är.

Att begripa något på ett sätt som är motsatt till hur det egentligen är i verkligheten eller att uppfatta något motsatt till verkligheten av det; detta är okunnighet och det är motsatsen till kunskap.

Hans yttrande: ”Må Allah vara nådig över dig” är en åkallelse för sökaren av kunskap så att Shaykhen gör en åkallelse för eleven av kunskap, att Allahs nåd är över honom och att Han den Perfekta och Högste lägger Sitt nåd över dem. Så detta visar vänligheten av läraren gentemot studenten och att han bör börja med ett gott och fint tal och med en rättfärdig åkallan så att det har en effekt över honom och så att han vänder sig uppmärksamt mot sin lärare.

När det gäller att läraren börjar med stränga ord och ett tal som inte är lämpligt då kommer detta att fjärma (dvs. orsaka eleven att fly). Så det som är obligatoriskt över läraren och över den som kallar till Allah och den som befaller gott och förbjuder ont är att vara vänlig med de som han tilltalar genom att åkalla för dem och ge dem komplimanger och genom att tala med ett milt tal, eftersom detta är mer troligt att accepteras.

När det gäller den envisa motståndaren och personen som stolt avvisar att acceptera då finns det ett annorlunda sätt att tilltala den här personen. Allah den Perfekta sade:

 وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ ۖ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَـٰهُنَا وَإِلَـٰهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ

”Och ge er inte in i diskussioner med efterföljarna av tidigare uppenbarelser annat än på det hövligaste och mest hänsynsfulla sätt – utom med sådana bland dem som vill väcka förargelse – och säg: ‘Vi tror på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för er, och vår Allah och erAllah är en och samme Allah och vi underkastar oss Hans vilja.'” [29:46]

Så de som överskrider bland Bokens folk och som medvetet och envist avvisar sanningen och som avvisade sanningen med stolthet, de ska inte tilltalas på det finaste sättet utan de bör tilltalas med det som avskräcker dem. Han, den Högste, sade:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

”PROFET! Kämpa outträttligt mot förnekarna av sanningen och mot hycklarna och visa dig omutligt sträng mot dem; Elden är deras slutliga hemvist – ett eländigt mål!” [9:73]

Hycklarna ska inte bekämpas med vapen utan jihaad förs mot dem med bevis och tal, och genom att avvisa dem med stränghet som en avskräckning för dem och på ett sätt för att avskräcka resten av folket bort från dem. Och Han den Högste sade angående dem:

وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا

”och tala allvarligt med dem om deras själar.” [4:63]

Det finns ett specifikt sätt att tilltala dessa människor eftersom de är ett folk som medvetet och envist avvisar, och de avvisar för stoltheten och de vill inte ha sanningen utan de vill istället vilseleda människorna så de tilltalas med det som passar dem.

När det gäller eleven som söker vägledning så bör han tilltalas med vänlighet och nåd eftersom han önskar sanningen och han önskar kunskap och han önskar fördel.

Hans yttrande: ”Du ska veta! Må Allah vara nådig över dig.” är en åkallelse till dig för nåd för om Allah sannerligen har nåd över dig då kommer du genom det att vara lycksalig i det här livet och i livet efter detta, om du kommer in inom Allahs nåd – och detta är en åkallelse från en stor lärd och en rättfärdig man så vi bör hoppas om att det kommer att accepteras, om Allah önskar.

Du kanske tycker om
goda tankar
Goda tankar om Allah vid dödsstunden
AllahsKursi
Allahs Kursi
Shukrserien | Del 5 | Innebörden av al-Hamd
Shukrserien | Del 4 | Bland de största gåvorna

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng