Home > Artikel > De förstår inte, de hör inte, de ser inte

De förstår inte, de hör inte, de ser inte

///
Stängd för kommentarer
Download PDF

خَتَمَ اللَّـهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖوَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

Allah har förseglat deras hjärtan och deras öron och täckt över deras ögon; ett strängt straff väntar dem. [2:7]

Innebörden av Khatama6e8194_0fd2dc3496fe400aa184ae1c8e87795e

As-Suddi sade att

”KhatamaAllah” innebär ”Allah har förseglat”. Qatadah sade att denna vers innebär, ”Shaytaan kontrollerar dem när de lyder honom. Därmed har Allah förseglat deras hjärtan, hörsel och syn och de kunde varken se vägledningen eller höra, begripa eller förstå.” Ibn Jurayj sade att Mujahid sade:

”Allah har förseglat deras hjärtan”, ”Ett stämpel. Det sker när synder bor i ens hjärta och omringar det från alla håll, och den här nedsänkningen av hjärtat i synder bildar ett stämpel, vilket innebär en försegling.” Ibn Jurayj sade även att förseglingen placeras på hjärtat och på hörseln. Dessutom sade Ibn Jurayj att ‘Abdullah bin Kathir återberättade att Mujahid sade: ”Fläcken är inte så farlig som stämpeln, stämpeln är inte så farlig som låset vilket är den värsta typen.” Al-A’mash sade: ”Mujahid demonstrerade med sin hand medan han sade: ‘De brukade säga att hjärtat är precis så här – vilket innebär den öppna handflatan. När tjänaren begår en synd kommer en del av hjärtat att rullas ihop – och så rullade han ihop sitt pekfinger. När tjänaren begår ännu en synd, en del av hjärtat kommer att rullas ihop.’ – och han rullade ihop ännu ett finger, tills han rullade ihop alla fingrar. Sedan sade han: ‘Sedan kommer hjärtat att förseglas.’ Mujahid sade även att detta är beskrivningen av Ran (hänvisa till 83:14).”

Al-Qurtubi sade: ”Ummah är överens om att Allah har beskrivit Sig Själv med försegling och stängning av hjärtan av icke-troende som ett straff för deras otro. Liknande sade Allah:

‘nej, det är Allah som har förseglat deras hjärtan till följd av deras ständiga förnekande av tron;’ [4:155]”

Sedan nämnde han hadithen om förändrandet av hjärtan (där Profeten åkallade):

”Å Du som ändrar hjärtan, gör våra hjärtan fasta på Din religion.”

Han nämnde även hadithen av Hudhayfah som antecknades i Sahih där Allahs Sändebud sade:

”Fitan (prövningarna, testerna) erbjuds hjärtana precis som strån som sys in i en vävd matta, en efter en. Alla hjärtan som accepterar Fitan, då kommer en svart prick att ingraveras på det. Hjärtan kommer därmed bli två kategorier: vit, precis som den karga klippan; ingen fitnah kommer någonsin skada den här kategorin så länge himlarna och jorden existerar. En annan kategori är svart, precis som koppen som vänds upp och ned eftersom det här hjärtat känner inte igen rättfärdighet eller avstår från det onda.”

Ibn Jarir sade: ”Sanningen om det här ämnet är det som den autentiska hadithen från Allahs Sändebud sade. Abu Hurayrah återberättade att Allahs Sändebud sade:

‘När en troende begår en synd ingraveras en svart prick på hans hjärta. Om han ångrar sig och avstår från den kommer hans hjärta att renas igen. Om han gör flera fel kommer pricken att öka tills den täcker hans hjärta. Detta är Ran som Allah beskrev:

‘Nej! Men på deras hjärtan är Ran (fläcken) som de brukade förtjäna.’ [83:14]”

At-Tirmidhi, an-Nasa’i och ibn Majah antecknade denna hadith och at-Tirmidhi sade att den är Hasan Sahih.

Innebörden av Ghishawah

Att recitera versen,

خَتَمَ اللَّـهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ

”Allah har förseglat deras hjärtan och deras öron” och sedan pausa, sedan fortsätta med,

 وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖوَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

”och täckt (Ghishawah) över deras ögon; ett strängt straff väntar dem.” är rätt eftersom stämplet placeras på hjärtat och på hörseln medan Ghishawah, täckandet, placeras passande på ögonen. I hans Tafsir har as-Suddi sagt att ibn ‘Abbas och ibn Mas’ud sade angående Allahs yttrande:

”Allah har förseglat deras hjärtan och deras öron”, ”Så att de varken kan förstå eller höra. Allah sade även att Han placerade ett täcke över deras syn vilket innebär ögonen, och på så sätt ser de inte.”

Du kanske tycker om
Shukrserien | Del 5 | Innebörden av al-Hamd
Shukrserien | Del 4 | Bland de största gåvorna
Shukrserien | Del 2 | Situationen av den troende
Shukrserien | Del 1 | Tre typer av tacksamhet

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng