Home > Fataawa > Att svära vid något annat än Allahs Namn

Att svära vid något annat än Allahs Namn

Svära ed vid något annat än Allah
Download PDF

Lov och pris tillkommer Allah den Högste.

Det är inte tillåtet att svära en ed vid något annat än vid Allahs vackra namn eller någon utav Hans upphöjda attribut, eftersom Profeten z sade: ”Den som vill svära (en ed), låt honom svära vid Allah eller annars förbli tyst.” (Antecknat av al-Bukhaari, 2679)

Profeten z ansåg att ifall man svär vid något eller någon annan än Allah så är det en liten shirk eftersom det innebär att man högaktar något eller någon annan än Allah, eftersom en ed kan enbart sväras vid något som högaktas. Profeten z sade: ”Den som svär vid något annat än Allah har begått en handling av shirk.” (Antecknat av Abu Dawud [3251]; klassad som saheeh av al-Albaani i Sunan Abi Dawood)

Att svära en ed vid fastan, bönen eller någon annan handling av dyrkan är att svära vid något annat än Allah, så det är haraam.

Det står i Taybeen al-Haqaa’iq (3/109):

”Att svära vid en handling av dyrkan är inte en ed eftersom det innebär att svära vid något annat än Allah, Upphöjd är Han. Slut citat.”

Ibn al-Humaam sade i Fath al-Qadeer (5/71):

”Att svära vid handlingar av dyrkan är att svära vid något annat än Allah eller Hans attribut, så det är ingen ed. Slut citat.”

Den som har gjort det måste ångra sig till Allah, ångra sig för det han har gjort och bestämma sig för att aldrig göra om det igen. En ed som svärs vid något annat än Allah är ingen bindande ed så man behöver inte uppfylla den och det finns ingen soning som utförs för det.

Ibn Hazm sade i al-Muhalla (9/125):

”Den som svär vid något annat än Allah har inte svurit och det är ingen ed; den är ogiltig och inget behöver göras gällande den förutom att man ber Allah om förlåtelse och ångrar sig endast. Slut citat.”

Shayk al-Islam ibn Taymiyah (må Allah vara nådig över honom) sade:

”Att svära vid skapade saker så som Ka’bah, änglarna, shaykher, kungar, föräldrar, föräldrarnas gravar och så vidare är en ed som inte är bindande och ingen soning behöver utföras för det enligt de lärdas enhällighet. Istället så är det förbjudet enligt de lärdas enhällighet och detta förbud innebär att det är haraam enligt den starkare av de två åsikterna. Slut citat.” (Al-Fataawa al-Kubra 3/222)

 

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng