Home > Artikel > 5 saker du INTE ska göra i moskén

5 saker du INTE ska göra i moskén

5 saker du inte ska göra i moskén
Download PDF

v

I den här artikeln ska vi med Allaahs Vilja gå igenom fem saker som du INTE ska göra i en moské.

 

PRATA OM DET VÄRLDSLIGA

Det tycks vara passande att börja med denna punkt eftersom den är så vanlig i våra moskéer. Att prata om det världsliga hör inte hemma i en masjid, en moské där Allaahs tjänare skall utföra ‘ibaadah, dyrka Allaah, och påminnas om det efterkommande och verkligheten. Profeten z säger i en hadíth:

”Det kommer en tid när folket kommer sitta i cirklar i moskéerna och de kommer inte ha några bekymmer förutom denna värld. Allaah har inget behov av dem så sitt inte med dem.” 1

Denna hadíth bör därmed vara en påminnelse för var och en av oss att moskéer är platser där vi ska åkalla Allaah, utföra ‘ibaadah i olika former så som bönen, recitera Koranen, du’aa’, osv.

 

KÖPA ELLER SÄLJA

Moskéer är inte heller några platser där handel skall förekomma och folk skall köpa eller sälja saker och ting. Profeten z säger i en hadíth:

”När ni ser någon köpa eller sälja i moskén, säg till honom, ‘Må Allaah inte göra eran handel gynnsam’.” 2

 

HÅLLA FLERA OMGÅNGAR AV BÖN I FÖRSAMLING

Att hålla flera omgångar av en bön i moskén i församling är inget från Sunnah utan tvärtom, vissa av dessa är ogillade och vissa till och med haraam medan andra, med giltig orsak, kan vara påbjudna. Men här ska vi bara nämna de typer som inte skall hållas i moskén.

  1. Scenario där man håller igång en extra bön i församling vid sidan om den ordinära församlingen, samtidigt som de ber.
  2. Att alltid ha en andra församling i moskén, dvs. en första församling och en andra församling.
  3. Att man ber i flera omgångar.

Shaykh ibn ‘Uthaymeen sade: ”När det gäller det första scenariot, om det alltid finns två församlingar i moskén, den första församlingen och den andra församlingen, utan tvivel är detta makrooh, om inte haraam, eftersom det är bid’ah (en innovation), och det var okänt under tiden av Profeten z och hans följeslagare.

Ett annat exempel är det som var känt i al-Masjid al-Haraam innan Saudiska regeringen tog över den, där det fanns fyra församlingar, var och en av dem hade en imaam: en Hanbali imam som ledde Hanbali-följarna i bönen, en Shaafa’i imam som ledde Shaafa’i-följarna, en Maaliki imam som ledde Maaliki-följarna i bönen och en Hanafi imam som ledde Hanafi-följarna i bönen.” 3

 

BE IFALL DET FINNS EN GRAV I MOSKÉN

Böner bör inte utföras i moskéer där det finns gravar. Gravarna bör grävas upp och kvarlevorna bör flyttas till en offentlig begravningsplats. Det är inte tillåtet för gravarna att lämnas i moskéerna, vare sig det är en grav utav en walí eller någon annan, eftersom Sändebudet z förbjöd det och varnade för det, och han förbannade judar och kristna för att de gjorde så. Det återberättades att han sade:

”Må Allaah förbanna judarna och kristna för de tog gravarna av sina Profeter för ställen av dyrkan.” ‘Aishah g sade:

”Han varnade för det som de hade gjort.” 4

Och när Umm Salamah och Umm Habeebah berättade om en kyrka i vilken det fanns bilder, han sade:

”När en rättfärdig man dog bland dem skulle de bygga en plats för dyrkan över hans grav och lägga dessa bilder däri. De är de mest onda av mänskligheten inför Allaah.” 5

 

SITTA UTAN ATT BE TAHIYYAT AL-MASJID NÄR DU FÖRST KOMMER IN

Tahiyyat al-Masjid är en väldigt starkt rekommenderad sunnah och det är enligt de flesta lärda en handling som är sunnah där vissa lärda sade att det fanns en konsensus angående saken i frågan.

Abu Qatadah sade: ”Profeten z sade: ‘När någon av er kommer in i moskén, låt honom inte sitta ner tills han har bett två rak’ah.'” 6

An-Nawawi sade: ”De lärda är överens om att det är mustahabb att hälsa moskén, och det är makrooh att sitta ner utan att hälsa den utan någon ursäkt, eftersom hadíthen av Abu Qatadah nämner det tydligt att det inte är tillåtet.” 7

 

  1. Detta är en sahíh hadíth även om al-Bukhaari och Muslim inte återberättat den. Adh-Dhahabi sade i at-Talkhees att den är sahíh.
  2. Hadíthen finns återberättad av at-Tirmidhi och han klassade den som hasan (god).
  3. Läs mer i al-Sharh al-Mumti’(4/227-231).
  4. Antecknat av al-Bukhaari, 1330; Muslim, 529
  5. Överenskommet, sahíh. Al-Bukhaari, 427; Muslim, 528
  6. Al-Bukhaari, 1167; Muslim, 714
  7.  Al-Majmoo’, 3/544

Lämna ett svar

Räkna ut (spamkontroll) *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng